EVA's forums
verleidelijk veggie

Gebruiksregels FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wat is jullie mening over een opvoedkundige tik?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    EVA's forums forum index -> Ouders en kinderen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Zeefje
kikkererwt

Geslacht: Geslacht:Vrouw
Leeftijd: 22
Veggie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2010 9:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt me verkeerd begrepen. Misschien valt het ook niet te begrijpen. Wat ik weet is dat ik met mijn kindjes consequent bent en dat wat ik doe misschien wel werkt want het zijn droomkinderen die hun ruzies niet oplossen door te slaan ook al zijn ze nog zo jong.
Of een tik kan evolueren naar iets ergers, dat heb je als ouder zelf in de hand. Het is niet omdat je af en toe een tik geeft dat je harder en meer zal beginnen slaan. Als dit gebeurt heb je hulp nodig en als je verantwoordelijk genoeg bent zul je dit zelf erkennen.
Ik denk dat ik me uit deze discussie terugtrek want er is toch geen juist antwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
mac
reuzepompoen

Leeftijd: 28
Veggie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2010 9:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Pijlstaartrog schreef:

Hardnekkige kinderen zijn meestal kinderen met ouders die inconsequent of verdeelt zijn.

Uiteraard. De hardnekkigheid bij sommige kinderen kan niets te maken hebben met het karakter van het kind zelf.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Zeefje
kikkererwt

Leeftijd: 22
Veggie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2010 9:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nog eentje Laughing Sommige kinderen, akkoord. Maar elk kind heeft een fase waarin het z'n grenzen aftast. En daar kunnen ze soms behoorlijk ver in gaan. Dan is het niet doordat de ouders inconsequent zijn, het is gewoon natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Pijlstaartrog
reuzepompoen

Geslacht: Geslacht:Man

Veggie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2010 9:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zeefje schreef:
Het probleem hier is denk ik de interpretatie.
Als je een pedagogische tik geeft, ga je niet al briesend en schreeuwend op dat kind gaan meppen.

Dat is ook een beetje het probleem in deze discussie.
De een heeft het over een heel licht tikje op de vingers en de ander over briesend er op kloppen. Terwijl iedereen hier snapt dat het eerste geen direct gevaar is en het laatste niet kan.
Daar gaat de discussie dan ook niet over, het gaat over het schemergebied daar tussen. De onduidelijke grenzen: de grens tussen een zakelijk pedagogische tik en groeiende onmacht. De grens tussen kinderen voor en na de communicatieve leeftijd. De grens die een kind ervaart tussen ombestwil en machtsmiddelen.
Al die dingen zijn niet te definieren.

Quote:
Maar als het nodig is, en als je de rest goed doet is dit minder dan één keer in de week, is het volgens mij ok om te tikken. Maar dan enkel op momenten dat het echt niet wil luisteren of als het iets gevaarlijk doet. En dat is belangrijk! Want als je het lang en breed uitlegt neen je mag niet met je vingers aan het stopcontact komen want dan kun je je pijn doen want dat is elektriciteit, dan ben je ze al kwijt bij neen je mag... Zelfs al zijn ze al 2,5 jaar.

Zoals jij het beschrijft en voor pakweg 2 jaar zal het misschien geen probleem zijn, maar wanneer stop je ermee? En kun je jezelf de garantie geven dat een tikje nooit een tik wordt? En dat er nooit een gevoel van onmacht in meespeelt? En als je jezelf die manier van disciplinering aanleert (ook de ouder zit in een leerproces), wat ga je dan straks doen als je kind in de leeftijd zit dat ie bewust je grenzen opzoekt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Shrike
reuzepompoen

Leeftijd: 30

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2010 9:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

wanneer stop je ermee, wanneer doe je dit, wanneer doe je dat, ben je dan al of niet inconsequent... ???

Wel Pijlstaartrog, dat zijn eigenschappen die goede opvoeders perfect aanvoelen Wink Er is nog werk aan bij sommige...
Naar boven
Pijlstaartrog
reuzepompoen

Veggie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2010 9:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, er wordt overal gefoefeld, zullen we maar zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Sabby
rode kool

Veggie

BerichtGeplaatst: Vr Apr 02, 2010 11:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die schemergebieden zijn er, dat is waar.
Ik heb hier in de opvang kindjes die 18 maand en 23 maand zijn en waar ik mee kan redeneren, ik heb er eentje van 2 waar ik dat nog niet mee kan: dat vraagt een eigen aanpak.
Er zijn er die haast nooit de grens opzoeken en die aan aan boos uitgesproken 'nee' al genoeg hebben om te stoppen met fout gedrag, er zijn er die daar eens mee lachen.

Mijn eigen kinderen zijn hier thuis de lastigste, en daar moet ik mij dagelijks boos op maken, en dat is dan meestal als er andere mensen hier hun kindje komen ophalen, dus als mijn aandacht afgeleid is (en op de meeste andere momenten kunnen ze zich wel heel mooi bezighouden terwijl ik met iets anders bezig ben)... ook dat is normaal.
Het zijn dan ook eigenlijk alleen zij die af en toe een kleine tik van me kregen als ze klein waren. Terwijl op school zijn het heel 'brave' kinderen, wordt er niet geslaan of geschopt en worden er geen grenzen uitgetest.... dat komt terug in alle oudercontacten.

Dus of ik dan zo mislukt ben in mijn rol als opvoeder, ik weet nog zo niet. Het is natuurlijk makkelijk om iemand anders vanaf de zijlijn te bekijken en aan het gedrag van een kind te gaan afleiden of hij al dan niet capabele opvoeders als ouders heeft (gedrag kan ook veel andere dingen vertellen)

Er is geen strikte grens in de leeftijd van wanneer het ok is om fysiek een kind te laten schrikken. Er is geen vastgestelde leeftijd waarop een kind in staat is tot communicatie en inschatten van gevaren.
Dat is iets dat je als opvoeder moet uitzoeken, en ja daar kunnen fouten in gemaakt worden.
En wat ben je uiteindelijk met die "theorie"?

Ik ben ervan overtuigd dat communicatie en samenwerking, samen met consequent zijn, de sleutels zijn van een goeie opvoeding. En dat tikken uitzonderlijk moet zijn en fysiek geweld uit den boze.
Lindar
kerstomaat

BerichtGeplaatst: Vr Mei 14, 2010 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

een goed artikel:
http://www.kiind.nl/articles/138/Pedagogische_tik.html
Naar boven
Shrike
reuzepompoen

BerichtGeplaatst: Vr Mei 14, 2010 10:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dit slecht artikel is al eens gepost en je kan duidelijk zien dat dit een subjectief artikel is, ipv objectief. waarde 0,0:

geef mij maar:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF03012010_036
Naar boven
Sabby
rode kool

Veggie

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2010 6:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Shrike, dat artikel dat jij aanhaalt is niet veel beter hoor. Het is ook niet objectief (wat is objectief trouwens in deze situatie?)
Want er is geen vergelijkende studie
en 'geen enkele vorm van discipline bijbrengen' is nog niet hetzelfde als niet slaan, dus aan de conclusies scheelt toch een en ander.

In het artikel lijkt het alsof je een kind tot 6 jaar indien nodig (?) mag slaan, maar ik denk nu toch dat er op die leeftijd (en al veel vroeger) al heel wat andere methodes zijn.
Lindar
kerstomaat

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2010 8:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik blijf het bizar vinden dat er serieus mensen vinden dat je iemand, die totaal van je afhankelijk is, en op geen enkele manier fysiek tegen je op kan, een tik mag geven. Ik vind het daardoor best lastig dit draadje te volgen.... Een tik blijft slaan. Wie hier vindt nu dat je een tik zou mogen krijgen als je bijv. een fout op je werk maakt? Of dat het wel een goede methode zou zijn als je een verkeersovertreding maakt? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat je zegt: van mijn lijf blijf je af. Dan is het voor mij helemaal onbegrijpelijk dat je een weerloos kind wel een tik zou mogen verkopen. Dat je het mss eens doet uit schrik, OK, maar dat is voor mij echt iets anders dan het verdedigen als zijnde 'goed voor een kind'. Eerlijk waar, ik wordt er erg verdrietig van.
Naar boven
Shrike
reuzepompoen

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2010 9:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat was net de bedoeling sabby... even subjectief

Sabby schreef:
Shrike, dat artikel dat jij aanhaalt is niet veel beter hoor. Het is ook niet objectief (wat is objectief trouwens in deze situatie?)
Want er is geen vergelijkende studie
en 'geen enkele vorm van discipline bijbrengen' is nog niet hetzelfde als niet slaan, dus aan de conclusies scheelt toch een en ander.

In het artikel lijkt het alsof je een kind tot 6 jaar indien nodig (?) mag slaan, maar ik denk nu toch dat er op die leeftijd (en al veel vroeger) al heel wat andere methodes zijn.

Hier ga je er van uit dat alle fouten met hetzelfde bestraft moet worden. Een ongehoorzaam kind, een kind dat iets gevaarlijks blijft doen, verkeersovertreding, fouten op het werk,... je kan zo doorgaan en ook iemand vermoorden, afranselen, etc. Verdient allen toch een aangepaste straf.

Er bestaat niet iets als een algemene straf die voor alles geldt. Bovendien is de straf zowel afhankelijk van de zwaarte van de fout als de toestand / leeftijd van de persoon die de fout maakt (en in hoeverre je ermee kan discussiëren).

Als ik even uw uw achterste knijp zul je zeker anders reageren dan als een kind van 2 jaar dat doet (allé, dat hoop ik toch).

Lindar schreef:
Ik blijf het bizar vinden dat er serieus mensen vinden dat je iemand, die totaal van je afhankelijk is, en op geen enkele manier fysiek tegen je op kan, een tik mag geven. Ik vind het daardoor best lastig dit draadje te volgen.... Een tik blijft slaan. Wie hier vindt nu dat je een tik zou mogen krijgen als je bijv. een fout op je werk maakt? Of dat het wel een goede methode zou zijn als je een verkeersovertreding maakt? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat je zegt: van mijn lijf blijf je af. Dan is het voor mij helemaal onbegrijpelijk dat je een weerloos kind wel een tik zou mogen verkopen. Dat je het mss eens doet uit schrik, OK, maar dat is voor mij echt iets anders dan het verdedigen als zijnde 'goed voor een kind'. Eerlijk waar, ik wordt er erg verdrietig van.
Naar boven
Lindar
kerstomaat

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2010 3:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@shrike: jij gaat ervan uit dat je van straf leert. Dat blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen. Wanneer leer je: als je open staat voor informatie. Wat doe je door straf: dichtslaan. Bovendien geef je met straf alleen maar informatie wat je kind niet mag, geen informatie hoe het dan wel kan. 'nee' is een moeilijk concept voor kinderhersenen. Vaak heeft veel nee-zeggen het effect dat de aandacht van het kind juist gericht is op datgene wat verboden is. Bovendien kunnen kinderen tot een bepaalde leeftijd een gebod maar eventjes vasthouden, en vaak nog alleen als je erbij bent. Kiept je kind alsnog de plant om, als je even in de keuken staat. Dat kan je bestraffen, maar dat helpt niet. Want het is geen onwil, maar onvermogen. De onderzoeksdrift wint het op dat moment van de afwezige-bestraffende-ouder. De aandacht richten op wat wel mag, is vaak veel effectiever. En in duidelijke bewoordingen uitleggen waarom je je kind ergens bij weghoudt. En herhalen, daar ontkom je niet aan. Je leert door herhaling, een kind zeker.

en je gaat er met straffen vanuit dat het kind iets doet uit onwil, dat het jou pas serieus wil nemen als je hem/haar iets aandoet. Dat is een bijzonder negatieve kijk op kinderen. Kinderen willen bij jou horen, bij jouw groep. Ze leren van voorbeeld, van uitleg. (en welk voorbeeld geef je nu als je slaat?!) Bovendien valt me op dat de meesten weinig besef hebben van wat kinderen al kunnen. Als je teveel van een kind verwacht, en dan bestraft dat een kind niet aan je verwachtingen kan voldoen, dan kweek je geleerde hulpeloosheid. Daar kweek je niet echt zelfstandige, sociale, gelukkige volwassenen mee.
Naar boven
Nachtelf
spruit

Vegan

BerichtGeplaatst: Za Mei 15, 2010 8:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben tegen de opvoedkundige tip, tegen straffen en tegen streng zijn. Ik ben echter wel niet voor een volledig democratisch gezin (ouders dienen nog steeds de uiteindelijke beslissingen te nemen), maar ik geloof wel dat het kan, je kind zo opvoeden.
Naar boven
Shrike
reuzepompoen

BerichtGeplaatst: Zo Mei 16, 2010 10:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga er inderdaad vanuit dat straffen helpt. Ik heb het zelf ondervonden, op verschillende vlakken en zelfs nu ondervind ik dat nog. Als ik gisteren die flik aan stadion in elkaar had geklopt ging ik gestraft worden. Terecht. Zo werkt onze maatschappij. Volgens mij leef jij in een andere wereld, een waar je alles mag?

Jij komt hier weer aandraven met een hoop onzin. Als dit, als dat, en ze denken zus en zo. Een goede ouder weet heus wel wanneer hij moet straffen of niet. het draait hier altijd op hetzelfde uit. Als je zegt dat je in uitzonderlijke, maar verantwoorde situaties je kind straft, wordt je bekeken als mishandelaar, slechte opvoeder, die hulpeloze, niet sociaal denkende wezentjes maakt van kinderen. Iemand die constant tegen zijn kinderen roept, slaat, mishandeld...
Een goede ouder laat zijn kinderen heus wel op ontdekkingstocht hoor. Op dat vlak wil ik zelfs stoefen op mezelf: de kinderen die ik opvoed mogen meer op ontdekkingstocht dan 99% van de kinderen in België, hier op forum,... ben ik zeker van.

Ik ben trouwens een héél zelfstandig mens, tamelijk sociaal en tamelijk gelukkig (ongelukkig op vlak van dat de mens zo omgaat met natuur en omgeving) en ik ben veel gestraft geweest. Of ben ik een uitzondering? Ik denk het niet!

Tot nu toe heb ik Leander denk ik 1 keer gestraft door hem in de hoek te zetten en paar keer gestraft door niet te reageren (hem negeren dus) op zijn "geneut" omdat hij iets niet kreeg. Een tik heb ik nog niet uitgedeeld.

Maar ik blijf van mening dat een tik soms verantwoord kan zijn en dat je daarom geen slechte ouder bent die hulpeloze wezentjes opkweekt. De praktijk is veel leerzamer dan een hoop psychologische artikels en boeken.

Lindar schreef:
@shrike: jij gaat ervan uit dat je van straf leert. Dat blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen. Wanneer leer je: als je open staat voor informatie. Wat doe je door straf: dichtslaan. Bovendien geef je met straf alleen maar informatie wat je kind niet mag, geen informatie hoe het dan wel kan. 'nee' is een moeilijk concept voor kinderhersenen. Vaak heeft veel nee-zeggen het effect dat de aandacht van het kind juist gericht is op datgene wat verboden is. Bovendien kunnen kinderen tot een bepaalde leeftijd een gebod maar eventjes vasthouden, en vaak nog alleen als je erbij bent. Kiept je kind alsnog de plant om, als je even in de keuken staat. Dat kan je bestraffen, maar dat helpt niet. Want het is geen onwil, maar onvermogen. De onderzoeksdrift wint het op dat moment van de afwezige-bestraffende-ouder. De aandacht richten op wat wel mag, is vaak veel effectiever. En in duidelijke bewoordingen uitleggen waarom je je kind ergens bij weghoudt. En herhalen, daar ontkom je niet aan. Je leert door herhaling, een kind zeker.

en je gaat er met straffen vanuit dat het kind iets doet uit onwil, dat het jou pas serieus wil nemen als je hem/haar iets aandoet. Dat is een bijzonder negatieve kijk op kinderen. Kinderen willen bij jou horen, bij jouw groep. Ze leren van voorbeeld, van uitleg. (en welk voorbeeld geef je nu als je slaat?!) Bovendien valt me op dat de meesten weinig besef hebben van wat kinderen al kunnen. Als je teveel van een kind verwacht, en dan bestraft dat een kind niet aan je verwachtingen kan voldoen, dan kweek je geleerde hulpeloosheid. Daar kweek je niet echt zelfstandige, sociale, gelukkige volwassenen mee.
Razz
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    EVA's forums forum index -> Ouders en kinderen Time synchro. with the server - Timezone/DST with your computer
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 7 van 8

Merge topics 
Ga naar: