| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
saiga pompelmoes

Geslacht:  Leeftijd: 29 Veggie Geregistreerd op: 23-9-2007 Berichten: 892 Woonplaats: Wintam (Bornem)
|
Geplaatst: Zo Aug 23, 2009 11:25 am Onderwerp: |
|
|
geweldig! _________________ We don't see things as they are, we see them as we are! |
|
| Naar boven |
|
 |
lou
Veggie Geregistreerd op: 9-1-2010 Berichten: 1 Woonplaats: borgerhout
|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 2:43 pm Onderwerp: veg.eten in kinderdagverblijf |
|
|
Onze kindjes gaan naar een kinderdagverblijf van de stad antwerpen. Vier jaar geleden toen we onze zoon inschreven, was vegetarisch eten totaal geen probleem. Er waren toen nog kindjes die veg. aten plus ook kindjes die enkel halal aten. Nu zit onze dochter van twee er al geruime tijd en is er ondertussen ook een nieuwe coördinator. Binnenkort start onze jongste dochter ook in diezelfde kribbe.
Eén dag in de week wordt er zowieso veg. gekookt (of een ei), één dag vis en de rest vlees.
Afgelopen vier jaar ging dat prima: de dagen dat er vlees gekookt werd, voorzagen wij 'veg. vleesje' (stukje tofu, veg. gehakt,..) (op onze kosten). Op hun vraag deden we de portie in een potje.
Pal voor de feestdagen kregen we een brief dat dit niet meer kan in de stadskribbes. Er is een nieuw huishoudelijk reglement dat stelt dat 'zij geen enkele door u meegebrachte voeding in het kinderdagverblijf mogen toedienen'. Zij baseren zich hiervoor op de richtlijnen van Kind en Gezin en de wetgeving van de voedselinspectie.
Nu, wij maken geen veg. eten maar kopen het verpakt met houdbaarheidsdatum erop. Maar dit mag ook niet. De verantwoordelijke van onze crèche stelde dat al het eten via een vaste leverancier komt (collruyt) en dat als wij eten meebrachten de kribbe niet weet wat er met 'ons' eten allemaal is gebeurd (bacterieën,...) en zij zijn tenslotte verantwoordelijk.
Verder stelde ze dat het moeilijk wordt als ze met iedereen zijn levenswijze moet rekening houden (dat kindje lust geen tomaten, dat eet halal,...) en ze dat organisatorisch niet konden bolwerken. Hoe moet dit verder? Alternatieven? Ergens klacht neerleggen? |
|
| Naar boven |
|
 |
Rune. reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 24
|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 6:28 pm Onderwerp: |
|
|
Ik geloof niet dat een Antwerpse creche het kan maken van geen halal eten te geven... De meeste moslimouders zullen hun kinderen dan zeker niet naar daar sturen. _________________ Hold on to people, they're slipping away. |
|
| Naar boven |
|
 |
Pippekoe sesamzaadje
Geslacht:  Leeftijd: 28 Vegan Geregistreerd op: 10-1-2010 Berichten: 6 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Zo Jan 10, 2010 9:02 am Onderwerp: |
|
|
Dit vind ik echt erg!
Ik kan de redenatie wel begrijpen, dat ze niet weten waar het eten vandaan komt en wat mee is gebeurd, en dat zij de verantwoordelijkheid dragen, maar toch... Alsof er iets mis zou zijn met het eten dat je meebrengt, je wil toch het beste voor je kind?
Ik hoop voor jou, Lou, dat er toch een oplossing gevonden wordt.
Dat verdomde Kind en Gezin ook...met al hun regeltjes... Ook al zullen ze veel goede dingen doen, ik moet niet veel van hen hebben... |
|
| Naar boven |
|
 |
Goddess of Goofs watermeloen

Geslacht:  Leeftijd: 24 Veggie Geregistreerd op: 8-1-2008 Berichten: 2615 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Di Jan 12, 2010 6:22 pm Onderwerp: |
|
|
Kind & Gezin... Het zoveelste verhaal van ontzettende schande. Daar houden ze zich dus wel mee bezig. Vandaag hoorde ik nog een verhaal rond adoptie waar ze een walgelijk rol in spelen. Dat die werknemers van Kind& Gezin elke dag met trots naar hun werk gaan, dat snap ik niet.
Je zal nu idd afhangen van de goodwill van de uitbaters vrees ik. Wat doen ze met kinderen die allergisch zijn aan bepaalde voedingsstoffen? En willen ze ook geen vegetarische producten aankopen bij Colruyt als je belooft er voor te betalen. (Kijk wel uit dat ze je niet in de zak zetten). _________________ Most people are other people. Their thoughts are someone elses opinions, their lives a mimicry, their passions a quotation.-Oscar Wilde, De Profundis, 1905 |
|
| Naar boven |
|
 |
Vonne kiwi

Geslacht:  Leeftijd: 26 Vegan Geregistreerd op: 14-11-2006 Berichten: 343
|
Geplaatst: Wo Jan 13, 2010 11:16 am Onderwerp: |
|
|
| En als je nu eens een ondertekend document meegeeft dat jullie zelf de verantwoordelijkheid dragen? |
|
| Naar boven |
|
 |
framboos kiwi
Geslacht:  Leeftijd: 37 Veggie Geregistreerd op: 22-1-2008 Berichten: 252 Woonplaats: Turnhout
|
Geplaatst: Wo Jan 13, 2010 3:44 pm Onderwerp: |
|
|
De maatschappij gaat op dat gebied echt achteruit met al hun regels en beperkingen.
Ik heb deze zomer alle 25 speelpleintjes van de stad afgespeurd naar een peuterschommel.
Iben was daar knetter van en ik heb er dus geen gevonden.
Gemaild naar de bevoegde dienst en daar kon je min of meer lezen dat dat niet mocht door één of andere norm en ook dat het budget voor speeltuinen niet voor peuters is ...
Enfin ja, het is tegenwoordig altijd ingewikkeld en te gereguleerd en ik vrees dat het allemaal nog veel erger gaat worden.
Ben blij dat ik nog kind was toen je nog op straat mocht spelen, je je nog kon uitleven op de achterbank, er amper TV was en er niet te veel keuze was in vrijetijdsbestedingen.
Maar bon, ik ben aan het uitwijden.
Het is echt zo'n typisch verschijnsel van tegenwoordig. Benieuwd of ik ooit nog een andere tijd ga mee maken want eerlijk gezegd hou ik liever van de Zuiderse nonchalante stijl waarbij je nog creatieve oplossingen kan zoeken, dan een strikte Duits-Noord-Europese stijl waar alles vast ligt en overal hetzelfde is. _________________
    |
|
| Naar boven |
|
 |
mac reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 28 Veggie Geregistreerd op: 18-4-2006 Berichten: 4527 Woonplaats: Eke
|
Geplaatst: Do Jul 08, 2010 2:01 pm Onderwerp: |
|
|
nieuwsbrief van de biotoop in mijn mailbox met oa dit:
Eco-nieuws
De Biotoop wil steeds een stapje verder gaan in het verkleinen van de ecologische voetafdruk.
Elke dag: veggie-dag
Vanaf deze maand worden de veggie-dagen uitgebreid van 3 naar 5d/week en eten de kids elke dag een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd. Volgens Kind en Gezin is dit een verantwoorde keuze: ‘Een evenwichtige vegetarische voeding (zonder vlees of vis) met plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten, tofu, quorn,.... en dierlijke eiwitbronnen zoals melk, kaas en eieren; is geschikt en veilig voor je baby of peuter.’ Voor ouders die hier nog vragen rond hebben of zich uitgebreider wensen te informeren omtrent veggie-voeding voor kinderen: deze is te vinden op de website van Kind en Gezin (onder de rubriek voeding-vaste voeding-alternatieve voeding) en op de website van EVA (Ethisch Vegetarisch Alternatief-vegetariërsvereniging-initiatiefnemers van donderdag veggiedag in Gent). Samen met EVA organiseren we ook een info-moment voor geïnteresseerde ouders en medewerkers, datum en officiële uitnodiging volgt nog. _________________ www.dierenasiel-sthub.be
www.broodfok.be |
|
| Naar boven |
|
 |
miri reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 32 Bijna vegan Geregistreerd op: 13-9-2006 Berichten: 4036 Woonplaats: Kessel-lo
|
|
| Naar boven |
|
 |
McNulty kiwi

Geslacht:  Leeftijd: 30 Veggie Geregistreerd op: 15-3-2010 Berichten: 314 Woonplaats: Nieuwpoort
|
Geplaatst: Vr Jul 09, 2010 8:22 am Onderwerp: |
|
|
Wat is de biotoop? _________________ Pawns. |
|
| Naar boven |
|
 |
mac reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 28 Veggie Geregistreerd op: 18-4-2006 Berichten: 4527 Woonplaats: Eke
|
|
| Naar boven |
|
 |
Tine88 kiwi

Geslacht:  Leeftijd: 22 Veggie Geregistreerd op: 28-7-2009 Berichten: 206 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr Jul 09, 2010 8:52 am Onderwerp: |
|
|
| Super goed nieuws! |
|
| Naar boven |
|
 |
Wen kiwi
Geslacht:  Leeftijd: 31 Vegan Geregistreerd op: 17-1-2007 Berichten: 220
|
Geplaatst: Vr Jul 09, 2010 9:08 am Onderwerp: |
|
|
Mijn moeder is onthaal moeder in Sint-Katelijne-Waver en ze verhuist volgend jaar naar Lier.
Ze zou geen probleem van een vegetarisch of veganistisch kind maken. Ze kent mij tenslotte
Ze geeft standaard de kindjes 1 keer in de week veggie warme maaltijd en ze is heel strikt en correct met de kindjes die halal eten. Ze koopt veel biologisch (niet alles) voor de kindjes, wat haar veel geld kost, maar ze wil het beste voor de kindjes.
Dus moest er iemand in die buurt opvang zoeken, mail je me maar |
|
| Naar boven |
|
 |
mac reuzepompoen

|
Geplaatst: Ma Jul 12, 2010 2:13 pm Onderwerp: |
|
|
ik had het wel verwacht:
Beste ouders,
Om tegemoet te komen aan de uitdrukkelijke wens van een aantal ouders om vlees/vis in de voeding van hun kind te voorzien hebben wij besloten om een omschakelingsperiode in te voeren om tot een volledig vegetarische kribbe te komen in de toekomst. We voorzien voor de huidige ingeschreven kinderen een mogelijkheid om een uitzondering aan te vragen op het standaard vegetarische menu. Dit uit respect voor deze ouders, die bij inschrijving van hun kindje in De Biotoop niet gekozen hebben voor een volledig vegetarische voeding, en nu niet achter onze keuze kunnen staan.
Voor de toekomstige inschrijvingen bieden we die mogelijkheid niet meer, hier kunnen ouders dan een weloverwogen beslissing nemen of ze kiezen voor alle aspecten van onze visie en werking.
Graag deden wij toch nog een warme oproep aan jullie om nog eens een aantal argumenten pro-vegetarisch door te nemen (zie ook bijlage) en ons hierin te steunen!
er is minder landbouwgrond en energie nodig voor de produktie van plantaardig voedsel in vergelijking met dierlijke produktie (verkleinen van de ecologische voetafdruk!)
significante daling van de broeikasgasuitstoot en de opwarming van de aarde
minder welvaartsziekten
meer dierenwelzijn
Zoals reeds in de nieuwsbrief vermeld is vegetarische voeding voor kinderen volgens voedingsdeskundigen bij Kind en Gezin een volledig verantwoorde keuze: ‘Een evenwichtige vegetarische voeding (zonder vlees of vis) met plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten, tofu, quorn,.... en dierlijke eiwitbronnen zoals melk, kaas en eieren; is geschikt en veilig voor je baby of peuter.’
Ik hoop jullie in ieder geval ook talrijk te mogen verwelkomen op het info-moment dat zal georganiseerd worden samen met EVA, aan het einde van de zomer.
Met vriendelijk groeten, _________________ www.dierenasiel-sthub.be
www.broodfok.be |
|
| Naar boven |
|
 |
miri reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 32 Bijna vegan Geregistreerd op: 13-9-2006 Berichten: 4036 Woonplaats: Kessel-lo
|
Geplaatst: Di Jul 13, 2010 8:30 am Onderwerp: |
|
|
tja, een overgangsperiode kan ik in zeker zin nog wel begrijpen - het belangrijkste is dat het uiteindelijk echt 100% vegetarisch wordt.
wou dat dat hier ook bestond.... (maar tja, ik blijf gewoon zelfgemaakt eten meegeven) _________________ http://www.donderdagveggiedag.be/blog/mirjams_kookblog |
|
| Naar boven |
|
 |
|