| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Straticia
|
Geplaatst: Zo Aug 13, 2006 6:37 pm Onderwerp: Vegetarisch en kinderopvang |
|
|
Hallo,
Ik heb nog geen kinderen, maar begin er zo langzaamaan wel aan te denken. Mijn man en ik zijn al vele jaren vegetariër en wij zouden onze kinderen dan ook graag volledig vegetarisch opvoeden. Wij werken echter allebei, waardoor onze kinderen naar een creche of onthaalmoeder zouden moeten gaan. Heeft iemand daar ervaring mee? Staan de meeste creches en onthaalmoeders open voor vegetarische voeding? Of zal dit een probleem worden?
Groetjes,
Straticia |
|
| Naar boven |
|
 |
Katrien Simoens kerstomaat

Geslacht:  Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 22-4-2006 Berichten: 67 Woonplaats: Stalhille (W-Vl)
|
Geplaatst: Ma Aug 14, 2006 9:24 am Onderwerp: |
|
|
Mijn kindjes zijn naar een onthaalmoeder geweest.
Zolang ze groentenpap aten heb ik zelf hun eten meegegeven. Het is wat werk maar ik wilde graag controle over wat ze aten (evenwichtig samengesteld en bio). Telkens als ik groentenpap maakte, kookte ik een grotere portie en de overschot ging in de diepvries. Zo heb je al snel een voorraad potjes.
Zodra ze konden meeëten met de pot liet ik ze bij de onthaalmoeder aardappelen en groenten eten, zonder vlees. Bij de onthaalmoeder had ik een pot witte amandelpasta en een pot witte tahin staan en zij mengde dat door hun eten. De kinderen aten 's avonds nog warm samen met ons dus dan hadden ze een volwaardige maaltijd.
De onthaalmoeder heeft er nooit een probleem mee gehad.
Ik zie dat Kind en Gezin ondertussen al lessen organiseert over vegetarische voeding voor onthaalmoeders. Misschien, als je geluk hebt, vind je wel iemand die vegetarisch wil koken voor jouw kinderen.
De vegetarische kindjes van mijn vriendin zijn naar verschillende crèches geweest. Ook daar maakten ze er geen probleem van.
Het belangrijkste is dat je alles op voorhand bespreekt met de onthaalmoeder of crèche. En dan zal je zelf wel zien welke oplossing jullie kunnen vinden. |
|
| Naar boven |
|
 |
Straticia
|
Geplaatst: Ma Aug 14, 2006 3:19 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo Katrien,
bedankt voor je antwoord. Ik vind het een opluchting om te lezen dat de meeste crèches en onthaalmoeders ervoor openstaan. Ik vind het geen probleem om zelf eten te voorzien. Ik verwacht niet dat iedere onthaalmoeder weet hoe ze een evenwichtige vegetarische maaltijd kan maken, en zo heb ik er zelf controle over.
Nu nog een oplossing vinden voor al onze andere zorgen en we kunnen er eindelijk aan beginnen
vriendelijke groeten,
Straticia |
|
| Naar boven |
|
 |
Kries kikkererwt
|
Geplaatst: Ma Aug 14, 2006 3:51 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi,
als je erbij zou zetten in welke regio ware dat mss wel nuttig.
Mss mensen met ervaring van 1 of andere opvang.
Succes,
K |
|
| Naar boven |
|
 |
Straticia
|
Geplaatst: Di Aug 15, 2006 7:46 am Onderwerp: |
|
|
Hallo Kries,
Ik woon in Gent. Ik heb van vrienden al gehoord dat het moeilijk is om aan opvang te raken in Gent, en dat je dus niet echt kan kiezen naar wie je je kindjes brengt. Vandaar mijn algemene vraag of onthaalmoeders/crèches een probleem maken van vegetarische voeding. Maar als je tips hebt, zijn ze natuurlijk altijd welkom!
Groetjes,
Straticia |
|
| Naar boven |
|
 |
namanamashii reuzepompoen
Geslacht: 
Bijna vegan Geregistreerd op: 15-4-2006 Berichten: 4559
|
|
| Naar boven |
|
 |
RuSt kerstomaat
Geslacht: 
|
Geplaatst: Wo Aug 16, 2006 8:40 am Onderwerp: Vegetarisch en kinderopvang in Gent |
|
|
http://www.kiddo.net/kiddo/kiddosite.php?action=view&idnr=86592
"Biotoop" is een biologisch kinderdagverblijf in Gent. Ik vermoed dat ze daar ook wel vegetarische voeding klaarmaken, al dan niet op jouw aanvraag.
1 tip ivm kinderopvang: ga zo snel mogelijk op zoek!
Succes! |
|
| Naar boven |
|
 |
lize doperwt
|
Geplaatst: Wo Okt 18, 2006 1:48 pm Onderwerp: opvang |
|
|
Ik ben zelf 5 maanden zwanger en we hebben voorlopig nog de keuze tussen een onthaalmoeder en een chreche. Ik vraag bij een eerste bezoekje (heb er al paar gedaan) steeds of ze open staan voor vegetarisch eten. Ze vinden het meestal geen probleem maar vragen wel of ik dan vleesvervangende producten kan meegeven.
Dus komt wel in orde! |
|
| Naar boven |
|
 |
Critical Cupcake squash

Geslacht: 
Veggie Geregistreerd op: 14-4-2006 Berichten: 2480 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: Wo Okt 18, 2006 2:52 pm Onderwerp: |
|
|
Ja da's wel leuk zo hé!
Mijn schoonmoeder is vroeger nog onthaalmoeder geweest en had ook 1 vegetarisch kindje en zo kende ze er toch al "iets" van voor ze mij leerde kennen (ge ziet waar het nog goed voor is hé je vegekids bij onthaalmoeders doen, de toekomstige schoondochter zal u dankbaar zijn ) |
|
| Naar boven |
|
 |
Djo kerstomaat
|
Geplaatst: Do Nov 15, 2007 10:34 am Onderwerp: vegetarisch in de creche |
|
|
We zijn net in de creche gaan zien, hier in Leuven. We waren al heel blij dat er een plaatsje is. Maar nu komt het: ze maken geen vegetarisch eten. (stond nochtans op de website van kind en gezin van wel).
Heb zitten vragen om het dan zelf mee te geven, maar ook opwarmen willen ze niet doen.
Iemand een idee van wat je koud kan geven? Het zou vanaf 6 maanden zijn. Ik dacht aan een granenpapje of zo en dan 's avonds groentjes... Maar ik weet dus helemaal niet of dat gaat? |
|
| Naar boven |
|
 |
miri reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 32 Bijna vegan Geregistreerd op: 13-9-2006 Berichten: 4036 Woonplaats: Kessel-lo
|
Geplaatst: Do Nov 15, 2007 11:01 am Onderwerp: |
|
|
| [hoe vervelend! opwarmen is toch geen zo'n opgave? ] |
|
| Naar boven |
|
 |
Sabby rode kool

Geslacht:  Leeftijd: 30 Veggie Geregistreerd op: 27-6-2007 Berichten: 1443 Woonplaats: Lebbeke
|
Geplaatst: Do Nov 15, 2007 3:09 pm Onderwerp: |
|
|
Das wel erg vervelend... hoeveel moeite kan het kosten om een meegegeven papje op te warmen? Ik veronderstel dat er geen alternatieven zijn? (Zonde dat er zoveel te weining kinderopvang is)
Nu, in principe kan je alle papjes ook koud (lees kamertemperatuur) geven, kindjes maken daar eigenlijk geen spel van. Toen wij in Thailand zaten met onze zoon van toen 6 maanden hebben we bijna nooit de mogelijkheid gehad om eten te verwarmen maar hij at er daarom niet minder om. Wat je ook kan doen is zo lang mogelijk borstvoeding geven. Zolang je kindje uitsluitend borstvoeding krijgt is het tot de leeftijd van 1 jaar niet nodig om vlees of alternatieven te geven... maar bekijk dat zeker eens met je arts...
Ik snap echt niet waarom ze niet willen opwarmen... melk moeten ze toch ook warm maken? |
|
| Naar boven |
|
 |
rudytje groentenmand
Geslacht:  Leeftijd: 100 Veggie Geregistreerd op: 7-6-2006 Berichten: 5918
|
|
| Naar boven |
|
 |
Sarah groentenwinkel

Geslacht:  Leeftijd: 28
|
|
| Naar boven |
|
 |
Koen kiwi
Geslacht:  Leeftijd: 32 Vegan Geregistreerd op: 2-7-2006 Berichten: 320 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: Zo Nov 18, 2007 8:36 pm Onderwerp: |
|
|
gelijk hebben ze, moet je maar eens zien hoe futteloos en angstig m'n dochter is  |
|
| Naar boven |
|
 |
|