EVA's forums
verleidelijk veggie

Gebruiksregels FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

dreumes/peuter wist-je-datjes
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    EVA's forums forum index -> Ouders en kinderen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
McNulty
kiwi

Geslacht: Geslacht:Man
Leeftijd: 30
Veggie

BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 12:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het ziet er inderdaad een kadee uit.

Het gevecht om de luier te verversen, hebben we hier ook gehad. Moge de beste winnen!

Avondje met z'n tweetjes zou ik aanraden. Laat de peter of de meter hen maar eens bewijzen, nee?
miri
reuzepompoen

Geslacht: Geslacht:Vrouw
Leeftijd: 32
Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Di Jun 22, 2010 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, die wonen op een uur rijden, en mijn zus heeft zelf 3 kinderen in huis, dus da's niet zo evident, maar wie weet, misschien moeten we toch eens bij de peter (opa) & oma polsen...
Iemand vreemds zou ik niet op mats durven laten passen, uit schrik dat die persoon zijn/haar zelfbeheersing verliest wanneer mats zou huilen, wanneer het (opnieuw) in bed stoppen niet zou lukken.
veerle444
kerstomaat

Leeftijd: 29
Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Wo Jun 23, 2010 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi kereltje, Mats! En hij draagt inderdaad hetzelfde body'tje als Elenoor, van de HEMA. (Ik koop daar de meeste kleertjes voor haar, die zijn mooi en niet duur - heel af en toe koop ik ook iets in Doekjes en Broekjes, dat is mooi maar wél duur ...)

Wij hebben ook nog niet vaak een babysit gevraagd, misschien 3 keer in totaal, en telkens Dr. Bonobo's ouders. Binnen anderhalve week komt mijn zus (Elenoors meter) ook eens babysitten, en dan gaan wij de bloemetjes buitenzetten. Ik heb er wel vertrouwen in, normaal zijn er geen problemen. Toch zit ik daar wel een beetje mee. Ik denk dat ik nog wat moet wennen aan het idee.

Elenoor heeft haar eerste kruippoging gedaan! Ze ging achteruit en vond het blijkbaar héél moeilijk. Very Happy Wij waren alvast wild enthousiast. Ze is zeker niet van de rapste, ze is ook helemaal niet avontuurlijk en is meestal best tevreden met de plek waar ze zit en het speelgoed dat ze heeft. Maar nu heeft ze toch eens geprobeerd.

@ Miri: Elenoor drinkt ook geen melk in de crèche, wel water (al vraag ik me af hoeveel, want thuis gaat dat niet vlot). We geven wel een reserveflesje mee voor als ze niet zou willen eten. 's Ochtends drinkt ze een grote fles (wel 300 ml) en 's avonds nog een grote. Haar voorlaatste maaltijd krijgt ze nu brood, waar ze dol op is. Daarnet heb ik ook soep gemaakt, zodat ze genoeg vocht binnenkrijgt.

Ik zit vandaag thuis met een keelontsteking. Eigenlijk doet de rust wel deugd. Het huis is wel enorm stil en ik kan me niet voorstellen dat we hier zo lang hebben gewoond zonder haar. Het went zo snel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
veerle444
kerstomaat

Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2010 8:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn net thuis van een weekje Zeeland en het is supergoed gegaan. Ze heeft veel gespeeld op het strand, de schelpjes vond ze heel plezierig. We hebben ook veel gewandeld en ik denk dat ze ook wel van onze aandacht genoot. Ze is ook actiever geworden, soms vraag ik me af waar onze rustige meid gebleven is. Maar dat is natuurlijk goed, want zo leert ze nieuwe dingen. Ze kruipt nu, maar enkel achteruit. Smile Soms trekt ze zich ook recht.

Daarnet zijn we naar de huisarts gegaan voor haar hyperdroge huid. (We smeren er een vette crème op om het probleem onder controle te houden, maar die crème is op voorschrift.) Ze heeft enkel last aan haar beentjes en soms haar armpjes. Dan heeft ze eczema-achtige plekken. Soms krabt ze eraan. Zolang het niet verergert mogen we die crème blijven gebruiken en moeten we niet overschakelen op cortisone. Dat doe ik uiteraard liever niet.

We hebben haar ook laten meten en wegen. Ze meet 73 cm, dat is gemiddeld. Mét (overvolle!) luier woog ze 8,3 kg. En dat is niet veel. Daarmee zit ze op P25, terwijl ze van P50 komt. Ik had al door dat ze niet dik is, maar had toch gehoopt dat het iets meer zou zijn. Ik maak me geen zorgen, hoor. Dr. Bonobo is zelf erg mager en ik was als kind ook echt mager. Toch vraag ik me af hoe het komt dat ze gezakt is op de curve. Vandaar dat ik enkele vragen heb.

We voegen meestal olie toe aan haar groentepapjes: olijfolie, notenolie, een mengeling van 4 soorten olie (waaronder lijnzaad) of arachide-olie. Maar hoeveel moet je toevoegen? Is een kleine geut genoeg?

We vervangen haar vlees meestal door ofwel tofu, linzen of een stukje ei. Soms geven we haar niets te vervanging, dan zitten er wel meer groenten in. Geven jullie dagelijks een vervangproduct? Is dat telkens tofu?

Sinds vandaag ga ik haar ook twee geplette betterfoods in een beetje water en een lepel witte amandelpasta geven. Vandaag smikkelde ze het papje al helemaal op, ze vond het echt lekker. Zou dat haar helpen aankomen? (Ik wil haar niet vetmesten, maar wil haar ook zeker niets tekort doen, vandaar deze misschien rare vraag.)

Verder vind ik dat ze echt goed eet. 's Ochtends drinkt ze een fles van 300 ml. 's Middags eet ze minstens 200 g groentepap. Om 4u eet ze minstens 300 g fruitpap. Als wij eten, eet ze kruimels brood of het koek-water-amandelpasta-mengseltje. En 's avonds nog een fles, die is de laatste tijd wat minder: 150 tot 200 ml. Lijkt dat veel of weinig?

Ik wil niet overbezorgd zijn, maar het zijn gewoon de vragen waar ik mee zit als mama van een hummeltje.

Groetjes!
Naar boven
Sabby
rode kool

Veggie

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2010 8:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ze voldoende eet hoor Veerle... lijkt me niets mis mee.
Je zegt zelf dat ze net ook begint te kruipen en actiever is. Bekijk haar gewicht over een iets langere termijn dan zie je misschien duidelijker of er iets aan de hand is.

Ik geef hier naast tofu ook linzen, kikkererwten, tuinbonen, adukibonen, zwarte bonen... alles een beetje.
Elke dag een soort vervanger geven zou ik zelf wel doen. Maar uitzonderlijk eens niet, denk niet dat dat zo heel veel kwaad kan.
miri
reuzepompoen

Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2010 9:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

dag veerle,
klinkt inderdaad heel erg normaal hoor - mats wordt binnen een paar dagen 9 maand en eergisteren bij K&G mat hij 72,5 cm en woog hij 8 kg (thuis woog hij 8100g, maar bij K&G weegt hij precies altijd iets minder). Dus redelijk vergelijkbaar dus!
Het zakken op de curve heeft idd wellicht iets te maken met het actiever worden, want dan verbruiken ze echt wel veel meer energie (ik denk dat dat ook een beetje de reden is waarom mats geen zo'n dikkerd is: die is al altijd heel actief geweest).
Ik voeg ook ofwel olijfolie, zonnebloemolie ofwel notenolie toe, en als vervanger ofwel tofu ofwel een combinatie van peulvruchten (linzen, borlottibonen, rode bonen, kikkererwten,...) en granen (meestal quinoa of rijst). Ik probeer niet ál te vaak tofu te gebruiken. Als we soms ergens naartoe gaan en een potje meehebben (biobim), dan zit daar ook geen echte vervanger in (wel graan), maar voor 1x kan dat dan inderdaad geen kwaad.

Hoeveel mats drinkt, daar heb ik geen idee van (behalve dan van de flesjes die ik meegeef naar de crèche), maar ik heb wel de indruk dat hij minder begint te drinken overdag, ondanks het feit dat de hoeveelheid groenten/fruit stabiel blijft (2x ca 200g). Hij drinkt zijn flesjes nl. niet meer helemaal leeg (soms drinkt hij 100ml, soms ook maar 60ml, achter zijn papje aan - voordien dronk hij na zijn papje probleemloos nog eens 120 ml). Ook 's morgens drinkt hij minder (misschien omdat hij 's nachts drinkt Wink ), want hij is zooooo snel afgeleid. Drinken doet hij dus het best wanneer hij moe is. Iets wat ik vaak ook bij anderen hoor.

Leuk trouwens dat de vakantie meegevallen is! Wij vertrekken dinsdag (Zwarte-Woud / Neckarvallei) en ik ben ook wel benieuwd hoe dat zal verlopen. We zijn in ieder geval van plan om naar een openluchtzwembad te gaan (dat ik ken), en geregeld te gaan wandelen.
veerle444
kerstomaat

Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2010 2:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt alvast voor de reacties!

Ik ben vandaag naar de biowinkel getogen en heb vanalles mee voor Elenoor. Granenmengelingen, sojabonen (die mag ze blijkbaar al eten), kikkererwten, een mueslimengeling voor in haar fruitpapje - dat zal beter zijn dan het gesuikerde koekjesmeel dat ik er nu in doe. Ik heb ook sojayoghurt mee (ongesuikerd), volgens deze website mag ze dat al eten. Klopt dat? (Ze is morgen precies 10 maanden.)

Ik heb er al mijn boeken nog eens op nageslagen en las dat tofu (en sojabonen?) volstaan als vleesvervanger, maar dat je kikkererwten, linzen of andere peulvruchten best combineert met een graan. Vandaar dat ik om een zak gierstvlokken en een granenmengeling (rijst, gerst, haver, tarwe en nog vanalles) gegaan ben, die staan nu op het vuur. Oei, ze zijn net klaar denk ik. Zo hoef ik niet altijd een stukje tofu te geven.

Veel plezier op je reis, Miri! Het is een andere manier om te reizen - wij trokken meestal zonder voorbereiding door Oost-Europa en nu huren we een huisje met tuintje in Zeeland Very Happy - maar het is enorm de moeite. Je voelt je eens te meer een echt gezinnetje!

Groetjes
Naar boven
Sabby
rode kool

Veggie

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2010 9:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

veerle444 schreef:

Ik heb ook sojayoghurt mee (ongesuikerd), volgens deze website mag ze dat al eten. Klopt dat? (Ze is morgen precies 10 maanden.)

yofu mag vanaf 6 maanden

die ongesuikerde granenmelen zijn een goed idee. Suiker legt een zwaar beslag op het metabolisme van kindjes en 'steelt' vitamines om verteerd te kunnen worden.
Gek eigenlijk -vind ik persoonlijk- dat die betterfoodkoeken zo aangeraden worden, oa door kinderartsen. Zelf ben ik ook meer fan van de granen. (Biobim banana was hier altijd de favoriet)
miri
reuzepompoen

Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2010 8:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

toeval - gisteren bij moedertje natuur ook die biobim muesli-vlokken voor (fruit)papjes gehaald Smile

Bij K&G zeiden ze dat mats vanaf nu ook boterhammen en soep zou moeten eten 's avonds.

Boterhammen: hij propt er zoveel mogelijk ineensin en dat kleeft altijd zo aan zijn verhemelte, dus ik denk dat hij er uiteindelijk niks/nauwelijks iets van binnenkrijgt
Soep: met een beker lukt dat niet, met een tuitbeker nog minder (te kleine gaatjes), dus heb ik nu een heel klein gaatje in een speen geknipt, en dat lukt wel. Ik weet wel niet hoe noodzakelijk het is om mats nu echt al elke avond soep te geven... Hij krijgt nog BV, dus ja, ik wil ook niet dat mijn productie te fel gaat afnemen.

Ondertussen zit mats geen seconde meer stil: ofwel kruipt en klautert hij (vooral waarheen hij niet mag: naar de DVD-speler), ofwel is hij zich ergens recht aan het trekken (aan zetel of park). Zijn park vindt hij alsmaar minder leuk...
titatovenaar
reuzepompoen

Leeftijd: 31
Veggie

BerichtGeplaatst: Wo Jul 21, 2010 11:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

miri schreef:
Bij K&G zeiden ze dat mats vanaf nu ook boterhammen en soep zou moeten eten 's avonds.
zeiden ze dat zo??

Quote:
Boterhammen: hij propt er zoveel mogelijk ineensin en dat kleeft altijd zo aan zijn verhemelte, dus ik denk dat hij er uiteindelijk niks/nauwelijks iets van binnenkrijgt

Smile
hij moet nog heel zijn leven boterhammen eten. laat hem nog maar effe baby zijn en volg zijn eigen ritme.

Quote:
Ik weet wel niet hoe noodzakelijk het is om mats nu echt al elke avond soep te geven... Hij krijgt nog BV, dus ja, ik wil ook niet dat mijn productie te fel gaat afnemen.

als ik jou was zou ik hun raad niet opvolgen, Miri. doe gewoon waar je je goed bij voelt en flut met die soep.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sabby
rode kool

Veggie

BerichtGeplaatst: Wo Jul 21, 2010 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

compleet eens met tita...
Wij hebben ook niet altijd soep hoor... als er soep is/was krijgen ze dat, is dat ook zo. Nooit speciaal gemaakt. Nooit aangedrongen als ze geen zin hadden.
e-ratje
pompelmoes

Leeftijd: 27
Veggie

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 6:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

... ons meisje zaterdag 1jaar is geworden
... ze al 1jaar kan genieten van mamamelkje
...ze al heel goed aan de hand kan stappen
... ze sinds een 2a3weken eindelijk kruipt
groententuin

Geslacht: Geslacht:Man
Leeftijd: 48
Veggie

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 7:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

een heel gelukkige 1 ste verjaardag voor jullie meid. Verjaardag
veerle444
kerstomaat

Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 7:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Proficiat aan de jarige!

Hier alles dik in orde, Elenoor geniet met volle teugen van haar vakantie en van ons (of onze aandacht). Ze heeft de voorbije week heel veel ineens geleerd:
- Vooruit kruipen (enfin, ze lijkt op een zeehond want ze gebruikt haar beentjes nog niet, maar ze geraakt wel - zij het traag - vooruit!)
- Rechtstaan met steun, en daar is ze echt dol op. Ze verzet geen stap maar is apetrots en kan zich ook al zacht laten vallen op haar poepke.
- Klappen in haar handjes
- Zwaaien
- Nu oefent ze volop om van zit naar buiklig te gaan.

Haar vierde tandje is er nu ook door. Ze heeft er geen last van gehad.

Ze kan honderduit brabbelen, heel veel verschillende klanten. Ze kan nog niets bewust zeggen maar nadoen soms wel (papa, koekje, klakken met haar tong ...)

Ik begin haar stukjes brood nu ook te beleggen met een beetje sojamargarine of ongesuikerde confituur. Ze vindt het allemaal lekker. Ze eet nu ook vlotter haar groentjes. Vanmiddag at ze erwtjes en dat smaakte haar.

Ik geef haar ook geen soep, hoor, Miri. Bij ons had K&G dat ook aangeraden. Ik heb twee keer verse soep gemaakt en ze wou dat helemaal niet. Ik vind ook niet dat dat hoeft omdat ik niet inzie wat ze mist als ze geen soep eet. Ze krijgt nog twee grote flessen, groentjes, fruit en brood. Volgens mij krijgt ze zo alles wat ze nodig heeft.

Ze lust wel nog altijd geen water en dat is vervelend, zeker op warme dagen.

Groetjes!
Naar boven
Sabby
rode kool

Veggie

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 8:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

....amaai e-ratje, is dat ook alweer een jaar geleden? Wat gaat dat snel!

Van snel gesproken..... mijn jongste spruit is ook al bijna een kleuter! (in november mag hij naar school en ik merk dag na dag dat hij er steeds rijper voor wordt) Hij spreekt in volledige zinnen, verstaat alles wat we zeggen, loopt, klimt, tekent, knipt, gaat als eens helemaal op in een imitatiespel en -eindelijk- begint het wat te lukken om ook samen met zijn grote broer (van 4) te spelen omdat ze elkaar beter begrijpen en dingen kunnen afspreken als ze spelen.

Ik ga hier gewoon nog uit de baby's groeien, en tis gelijk dat ik nog maar juist mama ben (ik ben zelfs aan dat woord nog niet gewend Smile )
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    EVA's forums forum index -> Ouders en kinderen Time synchro. with the server - Timezone/DST with your computer
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24  Volgende
Pagina 22 van 24

Merge topics 
Ga naar: