|
|
EVA's forums verleidelijk veggie
|
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Pijlstaartrog reuzepompoen

Geslacht: 
Veggie Geregistreerd op: 17-11-2006 Berichten: 3924 Woonplaats: Kortrijk
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 5:09 pm Onderwerp: |
|
|
| Lindar schreef: | | Ik blijf het bizar vinden dat er serieus mensen vinden dat je iemand, die totaal van je afhankelijk is, en op geen enkele manier fysiek tegen je op kan, een tik mag geven...Dat je het mss eens doet uit schrik, OK, maar dat is voor mij echt iets anders dan het verdedigen als zijnde 'goed voor een kind'. Eerlijk waar, ik wordt er erg verdrietig van. |
Helemaal mee eens. De mensen die het met hand en tand verdedigen zouden eens met slachtoffers van kindermishandeling moeten kennis maken.
Misschien dat het kwartje dan valt. |
|
| Naar boven |
|
 |
Pijlstaartrog reuzepompoen

Geslacht: 
Veggie Geregistreerd op: 17-11-2006 Berichten: 3924 Woonplaats: Kortrijk
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 5:13 pm Onderwerp: |
|
|
| Shrike schreef: | | Dat was net de bedoeling sabby... even subjectief |
Jouw artikel is subjectief, (tendentieus, slecht onderbouwd) en het artikel van Lindar is netjes onderbouwd met relevante literatuur. En geeft trouwens de gangbare inzichten binnen de pedagogische wereld weer. |
|
| Naar boven |
|
 |
Nachtelf spruit

Geslacht: 
Vegan Geregistreerd op: 23-7-2008 Berichten: 122 Woonplaats: Vlaams-Brabant
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 6:13 pm Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Ik ben trouwens een héél zelfstandig mens, tamelijk sociaal en tamelijk gelukkig (ongelukkig op vlak van dat de mens zo omgaat met natuur en omgeving) en ik ben veel gestraft geweest. Of ben ik een uitzondering? Ik denk het niet! |
Ja, ik denk dat het ook een beetje van persoon tot persoon afhangt, van situatie tot situatie. Maar ik ben er dus wel van overtuigd dat toch echt een (groot?) deel mensen perfect opgevoed kan worden zonder ooit gestraft te zijn.
Ik ben zelf als kind ook gestraft geweest, en niet eens zo vaak, ik ben er wel door getraumatiseerd, ik ben er (heel) angstig door geworden, gewoon omdat ik toevallig een heel gevoelig kind was... |
|
| Naar boven |
|
 |
Shrike reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 30
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 6:18 pm Onderwerp: |
|
|
ik zie daar geen relevante objectieve literatuur in. Enkel maar pedagogisch en psychologische onzin die van kindjes kamerplantjes maken, precies of het computerkes zijn die allemaal hetzelfde reageren.
Waarom moet ik eigenlijk kennis maken met slachtoffers van kindermishandeling? Ik kreeg zelf pedagogische tikken, dus ik weet héél goed waarover ik spreek. kom hier dus niet ouwehoeren over misbruiken enzo. Je weet niet eens waarover het gaat. Bewijs je keer op keer door over misbruik te neuten. |
|
| Naar boven |
|
 |
mac reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 28 Veggie Geregistreerd op: 18-4-2006 Berichten: 4527 Woonplaats: Eke
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 7:14 pm Onderwerp: |
|
|
| Pijlstaartrog schreef: |
De mensen die het met hand en tand verdedigen zouden eens met slachtoffers van kindermishandeling moeten kennis maken.
Misschien dat het kwartje dan valt. |
zucht!
ik weet dat mijn geheugen slecht is, maar het jouwe is precies ook niet zo goed _________________ www.dierenasiel-sthub.be
www.broodfok.be |
|
| Naar boven |
|
 |
mac reuzepompoen

Geslacht:  Leeftijd: 28 Veggie Geregistreerd op: 18-4-2006 Berichten: 4527 Woonplaats: Eke
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 7:18 pm Onderwerp: |
|
|
| Nachtelf schreef: | | Ik ben zelf als kind ook gestraft geweest, en niet eens zo vaak, ik ben er wel door getraumatiseerd, ik ben er (heel) angstig door geworden, gewoon omdat ik toevallig een heel gevoelig kind was... |
ik ben zelf ook gestraft geweest als kind (op verschillende manieren, waaronder ook lappen in het gezicht), en ik ben er niet door getraumatiseerd. en geloof me, ik was een heel erg gevoelig kind (komt doordat ik me een bepaald probleem aanpraat). ik wil maar zeggen (nogmaals), wat ze ook beweren in artikels, goed onderbouwd of niet, geen enkel kind reageert op dezelfde manier. _________________ www.dierenasiel-sthub.be
www.broodfok.be |
|
| Naar boven |
|
 |
Shrike reuzepompoen

|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 10:03 pm Onderwerp: |
|
|
en bij dat laatste aansluitend: het woord "pedagogische tik" is voor mij veel meer dan gewoon een tik. het is 1 van de vele manieren om je kind "op te voeden" en zaken te verbieden. Het is niet noodzakelijk, zeker niet. Maar het kan ook geen kwaad. Een goede ouder weet wel wanneer hij/zij bepaalde acties kan ondernemen. Iemand die kinderen mishandeld is alles behalve een goede ouder. Misschien doet hij het onder de mom van een pedagogische tik, maar dat is bullshit om zijn gedrag goed te keuren. Mishandelingen onder het mom van pedagogische tikken zijn alles behalve pedagogische tikken, maar blijven mishandelingen waarbij de ouder(s) gestraft dienen te worden.
Een goede ouder houdt rekening met hoe zijn kinderen reageren op bepaalde acties. Ieder kind reageert anders. Goede ouders spelen daar op in en houden daar rekening mee. Een gevoelig kind moet anders aangepakt worden dan een stoutmoedig niet zo gevoelig kind. En een goede ouder weet hoe hierop in te spelen en duikt niet in allerlei studies waar men alle kinderen als klonen beschouwt. Maar nogmaals: wie goed opvoedt weet dit gewoon.
Er zijn hier duidelijk mensen die dit niet weten (geen verwijt) en voor hen is het inderdaad heel simpel: geen pedagogische tikken! Je kan immers iets niet toepassen als je de consequenties niet kent of als je niet goed weet hoe je kind hierop zal reageren. Dan doe je het niet. Zo simpel is dat. Je voert bij kinderen enkel acties uit als je ook de gevolgen kent. Je kind is immers geen proefkonijn. |
|
| Naar boven |
|
 |
Tieske ananas

Geslacht:  Leeftijd: 23 Bijna vegan Geregistreerd op: 24-3-2008 Berichten: 1973
|
Geplaatst: Wo Jul 21, 2010 7:32 pm Onderwerp: |
|
|
Ik volg hierin toch wel PSR.
Zoals hij schrijft: kleine tikken kunnen wel eens overgaan naar grotere tikken.
Je moet niet vergeten dat hier niet alleen gesproken wordt over de mensen van hier opt forum, maar gewoon over alle mensen in totaal, en hoeveel daarvan zijn er die telkens goed nadenken voordat en terwijl ze zo'n tik geven?
De eerste keren zal dat bij een klein kind zijn en zullen ze zich bewust zijn van wat ze doen. Ze zullen bewust het kindje een tikje geven om het iets bij te leren.
Maar na een tijdje kom je als ouder in dat "schemergebeid" zoals PSR het noemt. Stel je voor, diezelfde ouders die het af en toe gewoon zijn om een bewust tikje te geven, die komen aan de kassa van een winkel. Kassa staat vol met mensen, er wordt getreuzeld, ouders worden al wat ambetant en dan begint ineens diene kleine te wenen of te zeveren dat hij iets moet hebben, begint spullen uit de kar te gooien en zit dan de ouders ook nog vrolijk toe te lachen wanneer deze geïrriteerd alles terug op orde leggen... dan wordt zo'n "tik" al minder bewust uitgedeeld, en dan is dat vaak al minder als "corrigerend" bedoeld, maar eerder om eigen frustraties kwijt te geraken...
Dit is absoluut geen alleenstaand geval. Drukke plekken waar mensen zich moeten haasten zijn dé plek bij uitstek om dit soort "frustratietikken" waar te nemen en dan kun je zien dat héél veel ouders dat doen, ook bij kindjes die eigenlijk al op leeftijd zijn om verbale communicatie te begrijpen.
En wanneer stoppen die ouders er dan mee? Gaan ze van de ene dag op de andere zeggen: "ok nu geven we geen klappen meer"?
Denk het niet.
Pedagogische tikken die heel bewust gegeven worden en die fysiek geen pijn doen (letterlijk een tik die zo licht is dat je er nauwelijks een vlieg mee dood zou kunnen slaan), daar zou ik op zich nog mee akkoord kunnen gaan, maar helaas heeft de meerderheid van de mensen zichzelf na een tijdje niet meer zo goed onder controle en veranderen die tikken van bewust naar onbewust, van corrigerende naar frustratie-uitlatende tikken, en daar zit veel gevaar in. _________________ Compassion knows NO species! Go vegan! |
|
| Naar boven |
|
 |
Shrike reuzepompoen

|
Geplaatst: Wo Jul 21, 2010 7:45 pm Onderwerp: |
|
|
Bullshit toch?
Als je alles moet verbieden omdat het kan evolueren tot ergers...
Een pintje drinken moet je verbieden, want dat kan leiden tot alcoholisme (en anderen kunnen hier serieus veel last van ondervinden)
Honden kunnen ondanks goede opvoeding altijd bijten, dus alle honden verbieden?
Autorijden kan evolueren tot een mens omver rijden. Dus autorijden verbieden?
Gevechtssporten kunnen evolueren tot vechten op straat. Dus gevechtssporten verbieden?
Veganisme/vegetarisme kan evolueren tot tekorten voor kind en is dus mishandeling. Dus veganisme/vegetarisme verbieden?
Ook zal men wel een positieve corelatie zien tussen mensen die kinderen hebben en mensen die kinderen mishandelen. Dus als je kinders krijgt, kan dat evolueren tot kindermishandeling. Dus verboden nog kindjes te krijgen...
pfff
zo kan je duizenden voorbeelden aanhalen.
Wie vindt dat er een logisch gevolg is tussen het 1 en het ander is gewoon iemand die zelf het verschil niet goed weet en/of de situatie dus niet onder controle heeft. En dan begin je er inderdaad best niet mee. |
|
| Naar boven |
|
 |
Tieske ananas

|
Geplaatst: Wo Jul 21, 2010 8:04 pm Onderwerp: |
|
|
Je voorbeelden zijn niet te vergelijken shrike.
Autorijden en ineens een accident maken, dat gebeurt (hopelijk) per ongeluk, bij een moment van onoplettendheid. Je bent je ervan bewust na het accident en je hebt er spijt van.
Wanneer corrigerende tikken al sluimerend overgaan in gefrustreerde tikken, dan is dit totaal niet bewust en bovendien kan dat een hele tijd doorgaan.
Ook het veg*isme is niet te vergelijken omdat dit ook weer iets is waar je zowat dagelijks bewust mee omgaat, gewoon al wanneer je bedenkt wat je bvb gaat eten. Als je dan eens ongezond eet, dan ben je je daarvan bewust. Bovendien is het aangeraden om jezelf en je kind regelmatig te laten testen en als er dan toch een tekort blijkt te zijn of te ontstaan, dan kun je je hierin herpakken.
En je voorbeeld over geslagen kinderen die hetzelfde gaan herhalen bij hun eigen kinderen, dat past wel meer in het voorbeeld. Wanneer deze kinderen niet BEWUST die corrigerende tikken gaan uitdelen en ook weer gewoon gaan handelen uit frustratie.
Het verbieden van kinderen nemen is radicaal, maar er zijn andere oplossingen, bvb dat deze personen eventueel begeleiding krijgen of dat ze leren hoe ze met hun frustraties overweg kunnen zonder hun zelfbeheersing te verliezen.
Dat is namelijk waar het om draait: wanneer het ene soort tikken overgaat in het andere soort tikken (van corrigeren naar frustratie-lossend), dan verliest die persoon zijn zelfbeheersing, percies zoals je zelf schrijft:
| Quote: | | Wie vindt dat er een logisch gevolg is tussen het 1 en het ander is gewoon iemand die zelf het verschil niet goed weet en/of de situatie dus niet onder controle heeft. En dan begin je er inderdaad best niet mee. |
Sleutelwoord hierbij is dat het ONbewust gebeurt. Het is niet zozeer dat die persoon het verschil niet kent of weet, maar eerder dat het gebeurt zonder dat hij/zij dat zelf door heeft. _________________ Compassion knows NO species! Go vegan! |
|
| Naar boven |
|
 |
Shrike reuzepompoen

|
Geplaatst: Wo Jul 21, 2010 8:14 pm Onderwerp: |
|
|
vegetarisme is iets waar je dagelijks bewust mee bezig bent zeg je, dus het is niet te vergelijken . Ik hoop dat als je kinderen hebt dat je ook dagelijks en bewust bezig bent met hun opvoeding. Als je dan al eens een pedagogische tik zou uitdelen, is dat iets waar je dus bewust mee bezig bent. Dat kan dus helemaal niet uitlopen tot iets anders. Anders ben je echt helemaal niet goed bezig!
| Quote: |
Sleutelwoord hierbij is dat het ONbewust gebeurt. Het is niet zozeer dat die persoon het verschil niet kent of weet, maar eerder dat het gebeurt zonder dat hij/zij dat zelf door heeft. |
Je kan ook onbewust iemand doodrijden ... dus je kan autorijden blijven verbieden. |
|
| Naar boven |
|
 |
Tieske ananas

|
Geplaatst: Wo Jul 21, 2010 8:29 pm Onderwerp: |
|
|
Ja maar shrike, ik noemde net het voorbeeld op wanneer je als ouder bij een drukke kassa staat en wanneer je al tig andere zaken aan je hoofd hebt en wanneer je kleine dan vervelend begint te doen.
Je kunt hem daar niet in een hoek zetten en hem verbaal berispen helpt ook al niet, je wordt met de minuut meer en meer geïrriteerd en ineens besluit je dat het genoeg geweest is en dan deel je zo'n "tik" uit...
Als je het als ouder druk hebt dan kun je het je niet altijd veroorloven om rustig en bewust met je opvoeding bezig te zijn. Je hebt er eenvoudigweg niet altijd de tijd voor en soms schakel je over op automatische piloot.
Dat is net men punt...
Eten doe je iedere dag wel bewust en daar kies je zelf ook een rustig moment voor uit. Opvoeding laat niet op zich wachten, je kunt je kleine niet op "hold" zetten en hem/haar ff vragen om te wachten tot straks om vervelend te doen.
En iemand doodrijden doe je inderdaad onbewust (het is toch te hopen!), maar achteraf heb je wel spijt van je daad en ben je jezelf heel bewust van de fout die je maakte.
Als je je kleine eens een tik geeft (hoeft daarom nog niet hard te zijn) uit frustratie, dan doe je dit meestal niet zo bewust. Daar schuilt net het gevaar. _________________ Compassion knows NO species! Go vegan! |
|
| Naar boven |
|
 |
°pinky° doperwt
Geslacht:  Leeftijd: 16 Veggie Geregistreerd op: 9-8-2010 Berichten: 17
|
Geplaatst: Ma Aug 09, 2010 11:38 am Onderwerp: |
|
|
Ik heb hierover moeten leren in sociale wetenschappen. De pedagogische tik heeft vele discussies uitgelokt. De leerkracht gaf een situatie dat een kindje met zijn handje naar een vuur ging. Er waren leerlingen die zeiden dat ze uit reflex het kindje zouden tikken. Andere zeiden dat ze het kindje zouden opheffen en ergens anders zouden zetten (deze leerlingen waren zeer tegen de pedagogische tik). Bij de situatie dat een kindje zomaar straat overstak kwamen dezelfde reacties.
Leerlingen beweerden dat ze NOOIT hun kindje zouden slaan of een tik geven, maar ik vind persoonlijk dat ze daar nu nog niet kunnen over oordelen zolang ze nog geen kinderen hebben.
Ikzelf ben niet tegen de pedagogische tik, maar ik begrijp dat sommigen ertegen zijn. _________________ ☻/
/▌
// |
|
| Naar boven |
|
 |
Valerie kerstomaat
Geslacht:  Leeftijd: 21 Veggie Geregistreerd op: 21-12-2008 Berichten: 50 Woonplaats: Brugge
|
Geplaatst: Vr Aug 20, 2010 7:46 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb het topic niet helemaal heel aandachtig gelezen omdat er zoveel verschillende dingen geschreven stonden en het nogal moeilijk was om te volgen. Wel heb ik er dus uit begrepen dat er hier voor en tegenstanders zijn
Ik persoonlijk ben tegenstander. Ik studeer dit jaar af als kleuterleidster en gelukkig zijn ze in de opleiding fel gekant tegen de pedagogische tik (ik weet niet of hier ouders gelukkig zouden zijn met het feit dat de juf/meester tikken uitdeelt aan hun kind en voor ons is het trouwens verboden te doen). Het kan dus anders! En ik moet niet 1, 2 of 3 kinderen opvoeden maar wel 20-30 tegelijk dus je moet in klas wel een goede aanpak hebben of je bent je klas niet meer machtig, liefst heb je dan ook een heel positieve band mt de kinderen of je krijgt niks meer van ze gedaan. Ik heb het ook al anders weten gebeuren: juffen die de hele tijd roepen op de kleuters, de handen vastnemen en tikken, ... maar je zag zo dat deze kinderen niet echt een vertrouwensband hadden met de juf en er vaak zelf bang van waren.
Je kunt makkelijk straffen door iets die ze leuk vinden weg te nemen (geen verhaaltje meer voor het slapengaan, niet meer mogen meedoen aan de kookactiviteit als met messen wordt gespeeld...) of iets onaangenaams toe te voegen (vb. op de strafstoel). Het eerste pas ik het meeste toe en is zeer effectief. Zeker zou ik nooit een kind afleiden van het slecht gedrag omdat je dan inderdaad iets aangenaams er aan vast koppelt en het kind ook niet leert waarom niet, dat het dit de volgende keer niet meer mag doen, ...
Tikken die het kind als zeer onaangenaam ervaart (dit kan pijn zijn of gewoon heel hard schrikken als gevoelig kind) komen de vertrouwensband met de ouder, juf niet ten goede. Kinderen raken er gefrustreerd van en soms ook agressief. Redenen genoeg om het niet te doen.
Er bestaan ook heel veel goede boeken met systemen om goed gedrag uit te lokken bij kinderen vb. die van peter adriaenssens (en ze werken echt). Jonge kinderen snappen veel meer dan men denkt! |
|
| Naar boven |
|
 |
mac reuzepompoen

|
Geplaatst: Vr Aug 20, 2010 9:26 pm Onderwerp: |
|
|
maar sommige van de vbn die je opsomt zijn niet altijd al toepasselijk voor kinderen die nog niet naar school gaan, en ook niet toepasbaar in elke situatie.
och ja, het is allemaal zo zwart-wit niet als sommige hier laten uitschijnen. het is mooi wat hier verkondigd wordt door sommige mensen, maar niet altijd toepasselijk, er is nl ook nog zoiets als realiteit die heel gemakkelijk die theorietjes aan de kant kan schuiven. _________________ www.dierenasiel-sthub.be
www.broodfok.be |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|