EVA's forums
verleidelijk veggie

Gebruiksregels FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

flesjes weigeren na borstvoeding

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    EVA's forums forum index -> Ouders en kinderen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
la principessa
kikkererwt

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2010 8:02 am    Onderwerp: flesjes weigeren na borstvoeding Reageer met quote

onze zoon van 3 1/2 maand gaat sinds deze week naar de crèche. Ongeveer een vijftal weken voor de start van de opvang zijn we beginnen proberen flesjes te geven met afgekolfde melk, kunstvoeding of een mix van beiden met het oog op het geven van kunstvoeding in de crèche. Onze zoon weigerde dit echter. Toen hij een keer naar mijn ouders ging logeren omdat wij naar een feestje gingen heeft hij probleemloos 1 liter afgekolfde melk opgedronken uit dezelfde flesjes en spenen (avent).hij kan het dus maar is het blijkbaar vergeten...

om de verandering niet te groot te maken voor hem, namelijk én naar de crèche gaan én flesjes drinken, geef ik afgekolfde melk mee. Gisteren had hij amper 30 ml gedronken op een hele dag. Hij krijst zodra ze hem de fles aanbieden. Hij is dan ook een beetje hees geworden...'s avonds drinkt hij dan meer dan anders en valt als een blok in slaap...na 3 dagen bijna niets te drinken in de crèche zie je ook dat hij al beetje vermagerd is, gelukkig heeft hij wel wat "vetreserves" want het is een stevige baby Wink

Gelukkig ben ik alle donderdagen van de zomervakantie vrij evenals vrijdagnamiddag zodat hij wat tot rust kan komen...

Heeft iemand hier nog ervaring mee? Tips? De bedoeling is om volledig over te schakelen op kunstvoeding...

alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pb
kiwi

Geslacht: Geslacht:Vrouw
Leeftijd: 49
Bijna vegan

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2010 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de veronderstelling dat hij 's avonds nog de borst krijgt:
Kun je na de eerste 5 tot 7minuten borstvoeding, als hij het grootste deel al binnen heeft en zijn honger bijna gestild is, niet hem de fles (met een beetje erin) aanbieden en hem daar nog wat aan laten sabberen, zodat hij bij elke voeding ook aan de fles zuigt?
Dan de tijd dat hij aan de borst is verkorten en de tijd aan de fles verlengen.
Misschien was hij te hongerig en teleurgesteld in de crèche.
Of is de opening van de speen te klein , nu hij al wat ouder is?
Ik hoop dat ze hem daar extra vocht gegeven hebben met een lepeltje, in deze warme dagen.
Naar boven
titatovenaar
reuzepompoen

Leeftijd: 31
Veggie

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2010 12:56 pm    Onderwerp: Re: flesjes weigeren na borstvoeding Reageer met quote

la principessa schreef:
onze zoon van 3 1/2 maand gaat sinds deze week naar de crèche. Ongeveer een vijftal weken voor de start van de opvang zijn we beginnen proberen flesjes te geven met afgekolfde melk, kunstvoeding of een mix van beiden met het oog op het geven van kunstvoeding in de crèche. Onze zoon weigerde dit echter.

heel herkenbaar!
R wil enkel de borst, we zijn al meer dan 3 maanden met flesjes ah proberen (met tussenpauzes om hem niet elke dag lastig te vallen) maar hij wil NIET, echt niks nada.
enige reden waarom hij fles moest leren is idd voor de crèche. ik ga op de dagen dat hij in de créche is, hem de borst geven. tja, wat moet je doen he? met dit warme weer vind ik het onverantwoord om hem daar de hele dag zonder eten of drinken achter te laten.

enige tip die ik voor je heb is: probeer eens een andere fles/speen bv die van Nuby (borstfles), maar je hebt ook tal van andere soorten. of via een lepeltje. soms lukt dat stukken beter (jammer genoeg hier niet).

gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom wil je overschakelen naar KV?
Sabby
rode kool

Leeftijd: 30
Veggie

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2010 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier in de opvang ook al kindjes gehad die niet van een fles wouden drinken...
Hoe wordt dat meestal opgelost?
1. Zo lang mogelijk 's morgens en 's avonds BV blijven geven omdat een jong kindjes nu eenmaal een degelijke portie melk erg nodig heeft.
2. Oudere kindjes worden geleerd met een rietje te leren drinken om grotere hoeveelheden op een relatief propere manier te drinken (maar dat is aan 3m geen optie)
3. Overdag in de opvang melk geven met een lepeltje/ uit een bekertje.
4. Meerdere papjes geven (granenpap - groentenpap - fruitpap - melkpap) en telkens goed aanlengen met water of melk voor voldoende vochtinname (maar zeker niet eerder van 4m)

Het is niet zo een vreemd verhaal als een baby eerder wel al vlot van de fles dronk en nadien de fles weigert. Soms gaat die weigering nog over mits veel geduld, maar even vaak komt het voor dat het kind nooit meer een fles zal willen.
Mijn ervaring leert dat kindjes die vlot een tuutje nemen ook vlot een flesje nemen, maar die die de tuut niet willen zullen ook vaker blijvend weigeren van een fles te aanvaarden (dit berust enkel op eigen ervaring, ik heb hierrond niets opgezocht)

Verder kan je verschillende flessen geven en zeker zelf niet in de buurt zijn als de fles wordt gegeven. Ook niet in hetzelfde huis... (maar dat is dus al geprobeerd in de opvang) Weigering in de creche kan komen door de persoon die hij niet kent of de vele nieuwe prikkels. Soms weigeren kindjes ook te drinken als ze een ander horen huilen. Ik weet niet of dat het geval was, maar misschien kan er op gelet worden. Misschien nog even proberen en volhouden. Misschien keert hij nog...

Is het al lang geleden dat hij eens zoveel melk dronk bij de grootouders?
la principessa
kikkererwt

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2010 2:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gisteren ben ik zo'n fles van nuby gaan kopen...
deze lijkt een beetje op een borst...
hij vandaag van 8u30 tot 13u45 in de creche was en op die tijd 40 ml heeft gedronken uit de nuby fles...niet veel dus...

het is geleden van het eerste weekend in juni dat hij vlotjes van een flesje heeft gedronken...

tutten doet hij niet: ik moet de tut echt vast houden en dan speelt hij er wat mee maar duwxt ze telkens terug naar buiten...

ik zou graag met borstvoeding stoppen omdat ik wat meer tijd wil voor mezelf en het mijzelf niet te moeilijk wil maken om 's middags tijdens de pauze over en weer te rijden van mijn werk naar de crèche en omgekeerd omdat mijn job redelijk veeleisend is...nu kolf ik tijdens de middag af en zet de melk 's avonds in de diepvries van de crèche...nu als het echt niet anders kan zal ik natuurlijk over de middag naar daar gaan om bv te geven maar nu willen we nog even volhouden en zien of het lukt...

bij de crèche raden ze aan om ook eens een rubberen speen te gebruiken dus dat ben ik daarnet gaan kopen...

hij zal ook moeten wennen aan de crèche op zich en dan ook nog eens aan de fles dus dat het even duurt kan ik ook wel begrijpen...
Naar boven
titatovenaar
reuzepompoen

Leeftijd: 31
Veggie

BerichtGeplaatst: Wo Jul 21, 2010 12:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hier vlotte tutteraar maar weigert elke fles

tut ni forceren, als hij ni wil dan is dat zijn goed recht! tut = aangeleerde troost, op den duur kunnen ze niet meer zonder.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    EVA's forums forum index -> Ouders en kinderen Time synchro. with the server - Timezone/DST with your computer
Pagina 1 van 1

Merge topics 
Ga naar: